Bokrecension: Elena - Krigarflickan

Bokrecension: Elena - Krigarflickan
Original titel: The Legend of lady Ilena
Författare: Patricia Malone
Sidor: 192
Genre: Äventyrsroman med ett stänk av romantik

Elena bor i Enfertdalen, där har hon bott i hela sitt femtonåriga liv. Men hon har alltid veta att hon inte hör hemma där. Hennes föräldrar kom med henne österifrån, över bergen, men de vill aldrig prata om sin bakgrund.
Inte fören på sin dödsbädd försöker hennes far berätta och då lyckas han bara ge henne en ledtråd.
Hans sista ord var "Ge dig av till Dun Alyn. Leta upp Ryamen"

Så Elena rider österut, mot Dun Alyn. För att hitta var hon egentligen hör hemma, var hon har sitt ursprung.
Hon möter fiender , men också oväntade vänner på vägen.
Väll framme vid Dun Alyn upptäcker hon att de villar en stor hemlighet och en större utmaning för henne än hon hade kunnat ana -  men det är hennes öde.

Boken utspelar sig på 500-talet i Storbritannien under kung Arthurs tid, i gränslandet mellan de kristna i söder och de keltiska stammarna i norr.

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Boken var spännande, sorglig, romantisk och den är bra beskriven. Man har lätt att se allt framför sig. Den är bra skriven och jag gillar karaktärerna, speciellt Elena.
Hon är en modig, vacker och väldigt viljestark tjej, som man kan relatera till.
Handlingen var bra och jag blev oväntat överraskad i upplösningen, när man fick veta hemligheten. Slutet var perfekt till den här boken, man förstår allt som tidigare hänt. Den slutar sorgligt, men bra.
Jag rekommenderar den till alla som gillar äventyrsromaner, krigare och Storbritannien.

Betyg: 9/10


Kommentarer
Postat av: H

Gå in på bokhora, sök på enkät och ta den sedan därifrån. Då kan jag inte stämma dig om du gör den ;)

2010-09-04 @ 20:57:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0