Operationen

Igår opererade jag mitt öra på Huddinge sjukhus. Vi kom dit någon gång efter 7 på morgonen och åkte inte hem fören vid 6 på kvällen. De var förövrigt min mammas födelsedag, så vi fick gå upp vid 6 på morgonen för att kunna fira henne. Men mamma var med mig nästan operationsdagen i alla fall.
Jag fick inte äta eller dricka något fram tills 2 eller 3 på eftermiddagen. När jag kom dit fick vi ett rum och jag fick sätta på mig en vit nattlinne. Sen fick vi vänta där tills doktorn kom och sen fick vi vänta lite till. Under tiden läste jag ut min bok Revolt av Suzanne Collins (det blir bokrecension på den sen). Vid nio ungefär så kom några sjuksköterskor och förde mig till operations salen, i min sjukhussäng. När vi kom till operations salen så mötte vi först narkosläkarna som skulle söva mig. De kopplade in dropp i min arm och satte fast saker på mig så det kunde hålla koll på olika saker. Jag fick också andas i en sån där syremask.
Det kom med typ tre olika sprutor som jag skulle få. Först något morfin liknande bedövning som gjorde att jag blev lite flummig, men lugn. För innan hade jag skakat ganska mycket, men det slutade då.
Efter det så minns jag inte så mycket. Mamma säger att jag tuppade av ganska direkt efter att de hade get mig de andra sprutorna. När jag sov så stoppade de ner en slang i halsen på mig så jag skulle andas vanligt.
Ganska direkt efter att de hade sövt mig så sjasade de ut min mamma och sa att de skulle säga till henne när jag höll på att vakna igen.
Jag minns när jag låg på uppvaket och försökte vakna, men jag orkade inte riktigt. Det kändes mest som en ända stor dimma och jag kände bara mammas hand, allt annat var suddigt. Jag minns svagt att jag vände mig till mage och hörde mamma säga: "Hennes slangar är helt böjda". Mamma berättade efteråt att jag hade rullat runt på mage så att de slangar som satt fast i mig trasslades ihop och böjdes, men de ficksade det och jag sov fortfarande. Jag vaknade någon gång vid ett. Jag vaknade och kände att jag hade ett stort bandage över hela huvudet och att min läpp var svullen. Jag hade troligtvis bitit mig i läppen när jag sov. Efter ett tag fick jag en isglass, det första jag åt på den dagen.
Jag låg på uppvaket ett tag till och sen förde de mig tillbaka till rummet där jag var innan operationen.
Där fick vi vänta och jag åt lite mer och läste i tidningar som mamma hade köpt. Jag var väldigt trött och sov först kanske i en halvtimme, vaknade sen och var vaken ett tag sen somnade jag om igen. Doktorn som hade utfört operationen kom och sa att det hade gott bra.
Jag satt fast i en sån där ställning med dropp och när jag skulle gå på toa fick jag ta den med mig. Det kändes lite skoligt.
En halvtimme innan vi åkte hem bytte de ut min stora turbanliknande bandage till ett mindre bandage som bara var över det örat jag hade fått opererat. Vi hämtade ut mina mediciner och åkte sen hem och hemma firade mamma lite mer. Jag gick och la mig tidigare för jag var fortfarande grymt trött. Det var först på kvällen som mitt öra började göra ont, för innan var jag så grymt bedövad. Jag hade också ätit typ fyra Alvedon under dagen så att det inte skulle göra ont.
Så jag har inte sovit gott alls, det har gjort ont hela natten så när jag gick upp imorse fick jag knapra i mig tabletter, så nu känns det bättre.

Det var hela den dagen. Ska se om jag kan lägga upp någon bild, för mamma fotade lite innan och efter operationen.
Sen vill jag bara säga: Grattis lilla mamma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0