Bokrecension: Boktjuven

Nu ska jag äntligen skriva bokrecensionen på Boktjuven. Jag läste ut den för mer en två veckor sen, men har inte hunnit att skriva en recension.
Men här kommer den.



Titel: Boktjuven
Original titel: The Book Theif
Författare: Markus Zusak

När döden berättar en historia, måste du lyssna.
Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder.

Det är i Tyskland 1939. Liesel Meminger måste lämna sin mamma och sitt gamla liv för att flytta till sina nya fosterföräldrar. Hon stjäl sin första bok på marken bredvid sin lillebrors grav.
Hon lär sig läsa och böckerna öppnar helt nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker - från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker kan finnas.
Sen kommer kriget och allt förändras och alla hon älskar försvinner, en efter en.
Tills hon är helt ensam och allt hon har är en bok. En bok som bokstavligen räddade hennes liv.
En bok som hon själv har skrivit.
Boken om hennes liv.

Jag tycker boken är jättebra, men den är så sorglig och jag grät på flera ställen.

Betyg: 7 av 10

/Aggi♥♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0